Fijne Kerst allemaal! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van patrice kodde - WaarBenJij.nu Fijne Kerst allemaal! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van patrice kodde - WaarBenJij.nu

Fijne Kerst allemaal!

Blijf op de hoogte en volg patrice

24 December 2016 | Verenigde Staten, San Francisco

Lieve vrienden en familie,

Allereerst wil ik jullie allemaal hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe wensen. Ik hoop dat jullie lekker eten en omringt zijn met dierbaren. Hier is het natuurlijk ook gewoon kerst, ook al is het maar 1 dag. In de stad zelf zijn er veel winkels bijvoorbeeld die helemaal gek gaan met grote kerstbomen, gigantische kransen en verlichting natuurlijk. Het is wel eens super om te zien hoe het totaal anders gevierd wordt als in Nederland. Omdat de inwoners van SF natuurlijk ook een grote mix is van mensen zijn er ook genoeg mensen die deze feestdag voorbij laten gaan. In het straatbeeld zie je dit voornamelijk terug in het feit dat sommige mensen niks aan kerstversiering doen terwijl andere van gekkigheid niet weten wat ze allemaal op moeten hangen. 300 verschillende kleuren lichtjes, mensen hangen gerust 15 kransen op en zetten het balkon vol met grote opblaas Santa’s. Zoals sommige van jullie al op Facebook voorbij hebben zien komen heb ik van het thuisfront een heerlijk kerst pakket ontvangen. Was echt super leuk! Ook al een beetje kerst gevierd eerder. We hadden zowel van ons huis als van het werk een kerst borrel. Erg gezellig!

Nou waar waren we gebleven vorige keer? Het is ook al bijna weer een maand geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Ik begin maar bij een van de zondagen. Met collega’s Alexandra en Bibi hadden we afgesproken om eerst gezellig te brunchen en daarna de winkels in te duiken. Toen ik aankwam bij het brunch adres dacht ik eigenlijk dat er een feestje was waar we af hadden gesproken. Er stonden allemaal mensen buiten, toen dacht ik nog waarom blijft iedereen buiten want het regende best wel flink. Bleek dus achteraf dat al deze mensen in de rij stonden voor een tafeltje! Echt een hele rare gewaarwording. Wij besloten maar een deurtje verder te gaan. Hier heb ik uiteindelijk een heerlijke ontbijt special gehad (ja ik weet het we zouden gaan brunchen). Scrambled eggs met bacon, toast and hashbrown en een heerlijke warme chocolade melk. Wat was dat heerlijk zeg! Ik had de weken ervoor niet super goed gegeten dus deze maaltijd was zeer welkom. Daarna hebben we nog gezellig winkeltjes gekeken en onze nagels laten doen in de nagel salon.

Als je in America woont moet je natuurlijk wel naar een echte sportwedstrijd. We zijn naar ijshockey geweest. Wat was dat super gaaf zeg. Een hele ervaring om mee te maken. Iedereen loopt rond in een shirt van zijn of haar favoriete team, welke gek genoeg $ 145 kosten. Wat ik dacht dat vrij aan de prijs was maar aangezien iedereen in volledige outfit rondliep ben ik waarschijnlijk een van de weinige die dit dacht. We zaten vrij bovenin maar konden het echt super goed zien. Het gaat wel echt heel stijl omhoog. Nou over het spel, je moet wel van actie houden. Er wordt veel op elkaar ingebeukt en zelfs iemand dacht dat het lachen was om de tegenpartij zijn tanden eruit te slaan. De wedstrijd is opgedeeld in stukken van een paar minuten. Hierna komen allerlei vegers op het veld om het veld weer glad te maken waarschijnlijk. Wat echt super grappig was, ik dacht altijd dat het orgel achtige deuntje gewoon een tape was die op gezet werd. Maar er zit dus echt serieus iemand in het stadion op zo’n orgel te spelen. Het was de Sharks tegen de Devils, waar de Sharks het team was wat bij ons vandaan kwam dus hier waren wij natuurlijk voor. Ze wonnen ook nog met 4-0 dus dat was wel super leuk. Mensen zijn hier echt heel fanatiek. De sfeer is wel gewoon echt super leuk. Alle supporters zaten door elkaar. In Nederland zou gelijk de defensie, ME en het voltallige politie korps uitrukken maar hier kan dat gewoon en het gaat gewoon goed. Geen agressiviteit of wat dan ook.

Ook natuurlijk de echte Amerikaanse feestdag Thanksgiving mee gemaakt. Bij mij in huis hadden ze een heel diner georganiseerd. Natuurlijk met een grote kalkoen, maar ook sweet corn, mac and cheese, zoete aardappel enzovoort. Het was echt mega veel dus de dag er na hadden we er nog een lekker maaltje van. Ook heb ik Black Friday meegemaakt. Ik wou eerst toch niet gaan maar ik wou het toch gezien hebben. Dus in de avond mijn beste beentje voor gezet en met een collega het centrum in geweest. Nou nu weet ik waarom ze het Black Friday noemen. Wat was het ongelofelijk druk zeg. Er was inderdaad overal grote korting maar goed als je een ding zou willen kopen moest wel 3 dagen in de rij wachten voor de paskamer en nog eens 4 voor de kassa. Dus ik heb zelf niks gekocht maar wel de ervaring mee gemaakt.

Ook ben ik met Alexandra naar Golden Gate Park geweest. Als je ooit nog het idee hebt om naar SF te gaan is dit echt een aanrader. Wat een heerlijk park is dit zeg. Het is hartstikke groot dus je hebt niet snel het gevoel dat het druk is. Er is van alles te zien en van alles te doen. Er zijn allerlei vijvers en watervallen wat echt mooi is. Allerlei verschillende soorten bomen en planten. Ooh en ook dieren, een eekhoorn gespot en gewoon een wasbeertje gezien! Ze zien er super schattig uit ook al zijn ze dit geloof ik toch niet helemaal. Hij had zich een beetje verstopt dus gelukkig hadden we hem op tijd gespot echt heel cool. Hierna lekker bij Danny’s gegeten. Misschien dat sommige het nog kennen van de verhalen uit onze andere Amerika reizen. Hier gingen we toch wel vaak avond eten en het was dit keer ook weer als vanouds lekker.

Het eerste afscheid feestje is ook geweest. Een van de collega’s ging naar huis. Hij was een van mijn huisgenoten dus het feestje begon bij mij in de tuin en daarna gingen we nog even naar de kroeg en de stad. Nou wat een ervaring was dit zeg! Schijnbaar is er hier een vrij strikte wet over het schenken van voornamelijk alcoholische dranken maar ook over drinken in het algemeen. Na 2 uur kun je dus nog wel een club of een kroeg in maar je kunt enkel en alleen een glaasje water krijgen. Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld nog een cola te drinken. Wel echt heel apart om midden in de nacht iedereen in de club aan het water te zien. Wel moet je dan nog steeds $ 20 betalen om naar binnen te mogen maar he dan heb je wel onbeperkt water drinken.

Nou ook heb ik mijn huisbaas een dienst bewezen. Hij had een catering job en ik had hem geholpen maar wat een ervaring was dit. We kwamen bij een, vooral voor de SF standaard, vrij groot huis. Het soort huis die een eigen gym heeft, een cocktail kamer, een diner kamer voor de nanny’s en het andere personeel. Mensen die een prive chef hebben elke dag, servies wat niet van de Action komt zeg maar. Al met al een redelijk fancy gebeuren. De eigenaren van het huis waren vrij vreemd, voornamelijk de man. Ze gaven een soort kerst brunch voor al hun “beste” vrienden. Nou er kwamen redelijk welvarende mensen dus dat betekende dat veel dames bijvoorbeeld Valentino droegen. En wat deed de eigenaar van het huis? Hij kwam in zijn pyama broek. Ja ik ben echt serieus, je hebt servies van honderden dollars maar je kunt geen fatsoenlijke broek kopen? Echt heel vreemd. Hij was wel vrij vol van zichzelf dus waarschijnlijk was het zijn manier om te laten zien dat hij genoeg geld heeft om te doen en laten wat hij wil. Nou de brunch begon en de kinderen mochten in de schuur eten waar 3 nanny’s klaar stonden. Echt vrij vreemd maar oke. Je kon wel goed aan de kinderen merken dat ze toch aandacht missen aangezien ze continue bezig waren om of onze aandacht te trekken of rottigheid uit te halen zodat ze wel de aandacht van de ouders kregen. Ik hoop wel dat uiteindelijk iedereen met zijn eigen kind naar huis zijn gegaan maar ik betwijfel of ze überhaupt de namen van hun eigen kinderen wel weten. Het moest vanaf buiten heel wat lijken en iedereen zei ook hoe geweldige blessed ze waren met de vrienden en gezin maar ik vraag het met toch sterk af. Dit was ook de dag van Santa Con wat inhoud dat echt overal hordes kerst mannen en vrouwen rond lopen. Echt super grappig om te zien. Nog nooit zoveel dronken kerst mannen en vrouwen op een dag gezien haha.

Natuurlijk ook een stukje over het werk. Op het moment hebben we het erg druk omdat begin volgend jaar een economische missie deze kant op komt die wij organiseren. Daardoor is het hard werken maar wel erg leuk. Het is natuurlijk waar mijn achtergrond in organiseren ligt dus wel tof om dit toch te kunnen gebruiken. Ook moeten we natuurlijk veel locaties bezoeken wat echt super tof is. Je ziet plekken maar je normaal niet komt. Het leuke is vaak ook, deze plekken hebben vaak het beste uitzicht! Deze week moesten we op bezoek bij een bloemist. Het was een soort Hello Kitty bloemist wat hier wel vrij normaal is. Overal roze en glitters haha echt heel bijzonder. En wat zijn bloemen duur. Hele lullige en lelijke boeketten kosten hier gerust rond de $ 60 dollar. Echt wel bizar veel geld voor 3 rozen, een glitterlolly en wat groen. Daarna zijn we naar een van de locaties gegaan waar een diner plaats vind. Hier mochten we voorproeven, nou ik weet wel dat ik zorg dat ik bij dat diner ben. Wat heerlijk hebben wij gegeten zeg! Wel gelijk 10 kg aangekomen maar het was het waard.

Nog even over me kamertje en met huisje een kleine update. Ik ben helemaal gewend al moet ik wel zeggen dat mijn muren zo dik zijn als een krant dus je hoort echt alles. Ook is het wat minder, mijn huis is vrij oud en het heeft de laatste tijd veel geregend. Nu hebben wij in de badkamer meerdere lekkages waarvan een echt dwars door de elektriciteit komt. Vrij gevaarlijk lijkt mij maar helaas wordt er niks aan gedaan. Ook groeien er door de lekkage nu paddenstoelen aan het plafon. Wel het voordeel dat je hierdoor altijd champignons soep kan maken. Dus he waar maak ik me ook druk over.

Nou ik was nog bang dat ik niet zoveel te vertellen had maar als ik zo aan het typen ben geloof ik dat ik toch best nog wel het een en ander mee maak. Nou even afsluitend, ik heb het echt super naar mijn zin. Als ik me weer even besef dat ik toch wel echt in deze geweldige stad woon wordt ik wel echt heel erg blij. Het is hier super fijn, de omgeving is mooi, heb fijne mensen om heen en er is van alles te doen. Nou dit was het voor nu. Ik zal binnenkort nog even wat foto’s op Facebook plaatsen.

Hele fijne dagen iedereen en heel veel liefs met een kerstgroet uit SF!

  • 24 December 2016 - 23:18

    Pap En Mams:

    Hee lieverd. Super mooi verhaal. We missen je natuurlijk wel hier. Het is nu kerstavond en raar dat je er niet bent. Geniet van je tijd in San Francisco. Dikke kus pap en mams

  • 25 December 2016 - 05:55

    Jeanette Heck-Arendsen:

    Hoi Patrice, wat leuk dat je ons laat delen in alles wat je meemaakt. Hoop dat je, alles wat je daar meemaakt, heel leuk blijft vinden, lekker genieten en ervaren. We wensen je heel fijne Kerst, en nu alvast alle goeds voor 2017. Lieve groet, ook van Harry.

  • 25 December 2016 - 09:25

    Alice:

    Hoi Patrice. Met heel veel plezier je verhaal gelezen. Wat heb je een leuke tijd daar

  • 26 December 2016 - 00:00

    Roos:

    Hoi Patrice. Hier ben ik in de herkansing

  • 31 December 2016 - 19:53

    Lineke:

    Hoi Patrice
    Wat een geweldig verhaal ! Fijn te horen dat het je daar zo goed bevalt ! Als we in de buurt zijn komen we graag champignon soep bij je eten!

  • 17 Januari 2017 - 21:43

    Kristel Wiedemeijer:

    Hoi Patrice,
    Wat leuk om je verhaal te lezen! Ik wens je nog heel veel plezier toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

patrice

Actief sinds 16 Aug. 2010
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 37540

Voorgaande reizen:

03 November 2016 - 10 Mei 2017

Consulaat Generaal in San Francisco

28 Augustus 2013 - 24 Januari 2014

Bali, Bangkok

04 Februari 2011 - 04 Juli 2011

going to londen

20 Augustus 2010 - 21 Januari 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: